Descripció

Des d’el 28 de juny fins el 20 de octubre de 2019, Vilamuseu acull en una de les seues sales la exposició homenatge dedicada a Felip Baldó (La Vila Joiosa, 1947-Godella, 2007).Aquest pintor, il·lustrador i catedràtic de Dibuix d’Institut d’Educació Secundària, va desenvolupar una gran part de la serua obra artística a València. Ara es podrà conèixer millor i gaudir-la gràcies a la iniciativa del museu de la seua ciutat natal.

La mostra antològica “Felip Baldó. La mirada transparent”, comisariada per José Piqueras, s’ha estructurat en dos parts. En la primera (“El pintor de deesses dormides”) es proposa un recorregut des de les seues etapes inicials amb uns sorprenents “Nus” i “Bodegons”, resultat d’una relectura pop d’aquests gèneres pictòrics. Amb la sèrie “Parlament”, imatges i retrats de la Transició, Baldó es va situar en l’òrbita de la neofiguració crítica dels anys setanta. La segueix un cicle tan suggerent com “Interiors” (1983), més intimista i als límits de l’abstracció, amb uns subtils papers encolats sobre les superfícies pintades. Una de les series etapes més complexes, “Sleeping Goddess” (19969, constitueix una fascinant reflexió sobre el món antic, l’art i la memòria a partir d’unes deesses dormides, encerrades en monedes o fragmentades com àmfores i estàtues després de la seua caiguda, que ara sembren cobrar vida per la proximitat de a les vitrines d’altres cares i fragments de peces del museu. Amb “Daily Archeology” (2001) sorgeixen històries i drames quotidians (migrants, exiliats, ofegats) en un joc de metàfores. Des d’una galeria d’animals antropomòrfics, com els seus “Fish”, s’apel·la a la nostra humanitat solidària i sensible. Aquest recorregut es completa amb una impactat “Ophelia” i amb la sèrie “Sign of emotion” (2004), obres molt emotives en clau absolutament personal.

En el segon trajecte expositiu (“La taula màgica del dibuixant”) s’explora la faceta de Felip Baldó com a autor dins de l’escola d’il·lustradors valencians. Felip va entrar a aquest àmbit en un context democràtic de recuperació lingüística i cultural valenciana, i va il·lustrar desenes de llibres infantils i juvenils durant tres dècades. Al voltant de mig centenar d’originals seleccionats mostren l’evolució del seu llenguatge narratiu i del diferents recursos gràfics utilitzats. Les il·lustracions per L’Ullal (1983), Al trencall del marori Rondalles Valencianes, d’Enric Valor, són el germen d’un exitós camí que va culminar amb El laberint i la lluna, 2005, premi de la Generalitat Valenciana al millor llibre il·lustrat de l’any. També es va estrenar com a autor de textos per Camacuc i per a El Gised Fantàstic. Els seus dibuixos són com pantalles de cine sobre paper per a un món de fantasia, aventures, màgia i llegendes. Poblat per tot tipus de princeses, reis imaginaris, dames encantades, follets, fantasmes esvalotats, savis bojos i insòlits personatges i animals tractats amb gran destresa gràfica. Indubtablement, Felip es documentava e implicava al màxim per a enriquir el relat en cadascú dels dibuixos. I, com en la seua obra pictòrica, guiat per la seua sensibilitat e imaginació.
Vilamuseu oferirà visites guiades a l’exposició els dimecres a les 17 hores sense reserva prèvia i ens altres horaris prèvia reserva.