Festum Alonis guanya altura

Festum Alonis, el festival de recreació històrica organitzat per l'Ajuntament de la Vila Joiosa i l'Associació Cultural Hispania Romana, la 7a edició del qual s'ha celebrat els dies 21 i 22 d'abril, ha augmentat les seues visites més del 50% respecte a l'any passat, prop de 1300, vingudes des de diferents llocs de la geografia espanyola per a participar en l'esdeveniment.

És el primer gran esdeveniment del calendari anual de l'Associació Cultural Hispania Romana, una associació de referència a Espanya pel seu gran rigor històric. En 2018 Festum Alonis ha donat un gir radical a les visites al campament, en el qual els visitants es veien embolicats en les activitats quotidianes, militars i civils, d'una vexillatio (destacament) de la famosa "legió perduda", la Legió Novena Hispana, en el mateix dia de la seua crida a les Guerres Càntabres, amb les que l'emperador August va rematar la conquesta d'Hispània des de l'any 29 aC.

Una taverna, jocs infantils, una esclava pentinant a la seva ama, el filat i el teixit de llana, tirones (novells) aprenent a manejar les armes, guàrdies alerta mentre es construeixen les defenses del campament, un general al Pretorium, un correu amb un missatge encriptat convocant a la guerra a Cantàbria, un centurió cridant precipitadament a formació, són només alguns dels aspectes enmig dels quals es van veure els visitants.

A més, per atraure més visitants, Festum Alonis introdueix novetats cada any. Dissabte a la Torre de Sant Josep es va recrear el "sublatus", reconeixement d'un fill acabat de néixer pel seu pare. Va ser una cerimònia molt emotiva realitzada amb la parella que va contraure matrimoni romà durant Festum Alonis IV el 2015 i el seu primer fill, Pau, de tres mesos. El diumenge al matí es va estrenar un altre mòdul, els ritus dels difunts i una processó funerària amb acompanyament de música antiga, tocada per Eduard Navarro, de la Capella de Ministrers. Després d'aquests estrenes, Hispània Romana els portarà ara per tot Espanya, començant per la vil·la romana de Carranque a Toledo els dies 12 i 13 de maig, o Itàlica (Sevilla), entre d'altres.

L'impacte mediàtic de l'esdeveniment ha estat també molt important, i especialment en xarxes socials. Entre altres plataformes en línia, el projecte Antigua Roma al Dia, el més important canal de divulgació de la cultura romana a Espanya, va estar present els dos dies de l'esdeveniment i el va retransmetre en directe, fet que suposa un abast de centenars de milers de persones i una publicitat gratuïta extraordinària per la Vila Joiosa.

L'èxit de l'esdeveniment també es deu a la cessió desinteressada d'una gran parcel·la per a l'campament pel grup promotor del projecte Allonbay Village i de Residencial Aqua al costat de la torre romana de Sant Josep, el que va permetre alçar part de la fossa i el terraplè d'un campament militar romà i donar-li major espectacularitat.