Festum Alonis VII estrena nous mòduls de recreació històrica

FESTVM ALONIS, vida romana a la Vila Joiosa, el festival de recreació històrica organitzat per l'Ajuntament i l'Associació Cultural Hispania Romana, realitzarà el 21 i 22 d'abril la setena edició amb la incorporació de nous mòduls de recreació històrica. FESTVM ALONIS és un esdeveniment de recreació pioner a Espanya, que segueix criteris del disseny universal perquè el gaudisquen també persones amb qualsevol discapacitat. Tots els actes organitzats comptaran amb traducció a llengua de signes espanyola, gràcies a la col·laboració de FESORD.

Aquest esdeveniment important tindrà la seu, el campament militar (castra), al costat de la torre funerària romana de Sant Josep, un monument clau de la Hispània Romana, en una parcel·la cedida desinteressadament pel grup promotor del projecte Allonbay Village i del Residencial Aqua.

FESTVM ALONIS començarà el dissabte 21 d'abril, amb visites especials dedicades a les novetats del vaixell Bou-Ferrer i de la ciutat romana de la Vila Joiosa a Vilamuseu a les 10.00 i 11.00 hores. A les 12.30 hores, el famós comunicador de la cultura romana Néstor F. Marqués, que assistirà aquest any a totes les activitats de Festum Alonis, presentarà en Vilamuseu i signarà exemplars del seu llibre Un año en la antigua Roma.

Les visites públiques a la torre de Sant Josep i al castra, guiades en castellà, valencià i anglès, seran aquesta mateixa vesprada, de 17.00 a 20.00 hores. Les persones assistents es veuran embolicades en la frenètica activitat d'un campament durant els preparatius de les Guerres Càntabres (29-19 aC), que van portar a la legió VIIII Hispana, la famosa «legió perduda», al nord d'Espanya. Aquest any hi haurà una part important dedicada a la vida civil, amb especial atenció a la dona i als jocs infantils. També comptarà amb una novetat important, la participació de Beate Schneider, una de les millors coneixedores dels telers antics, que mostrarà en directe amb el seu propi teler com es fabricaven els teixits en l'època.

Festum Alonis és el primer gran esdeveniment del calendari anual de l'Associació Cultural Hispania Romana, al qual van recreadors de tota Espanya. En aquest estrenen nous mòduls que després desenvoluparan en esdeveniments posteriors per tota Espanya. El primer d’aquests el mateix dissabte de vesprada a les 18.30 hores: al campament, un pare de família decidirà davant tots els presents si recull el seu fill acabat de nàixer d’en terra per reconéixer-lo i donar-li seu nom, en la cerimònia anomenada sublatus. Com a curiositat, la parella que representarà aquesta escena ja va contreure matrimoni romà durant Festum Alonis IV el 2015 i tres anys després són pares d'un nen que ara rebrà l'equivalent romà d'un bateig, de manera que recreació i realitat es donaran la mà.

El diumenge de matí, d’11.00 a 12.30 hores, es recrearà per al públic l'extrem oposat: la mort a Roma. Al costat de la desembocadura del riu Torres s'estrenarà la representació dels ritus dels difunts i després una processó funerària amb acompanyament de música antiga fins la torre de Sant Josep. Les explicacions seran també en castellà, valencià i anglès.

Programa descarregable en castellà, valencià i anglès: http://www.vilamuseu.es/festumalonis-va