Presentació de Festum Alonis VIII

Vilamuseu ha acollit aquest matí la presentació de la 8a edició de l'esdeveniment de recreació històrica romana FESTVM ALONIS (en llatí, ‘la festa de Allon’). A la presentació han assistit l'alcalde de la Vila Joiosa, Andreu Verdú, i la regidora de Cultura de L'Alfàs del Pi, Mayte García, a més dels directors dels museus municipals de les dues ciutats.

FESTVM ALONIS VIII ve carregat de novetats. La més important, sens dubte, és que es converteix en un esdeveniment comarcal, en el qual en 2019 s'incorpora a l'organització L'Alfàs del Pi, amb el seu Museu a l'aire lliure Vil·la Romana de l'Albir. Amb això l'esdeveniment s'obri al que va ser l'antic territorium, o terme municipal de la ciutat romana de Allon, coincident amb l'actual comarca de la Marina Baixa. Les restes de la ciutat romana de Allon es troben sota l'actual nucli urbà de la Vila Joiosa. Allon era una de les nou ciutats romanes que va haver-hi en el que hui és la Comunitat Valenciana.

Els assistents a aquest festival de recreació històrica disposaran d'informació completa sobre el programa en les dues ciutats, en les quals hi haurà activitats diferents per a estimular la visita a ambdues. Això permet també multiplicar l'abast de l'esdeveniment, en sumar la capacitat comunicadora i organitzativa dels dos municipis.

En 2019 FESTVM ALONIS se celebrarà el cap de setmana del 30 i 31 de març, i no tindrà un campament militar com a seu, a diferència d'edicions anteriors, sinó que hi haurà nombroses estacions amb diferents mòduls en monuments romans i a les platges de la Vila i L'Alfàs. En el cas de la Vila Joiosa la major part de les activitats es desenvoluparan enguany en el nucli urbà, de manera que els visitants puguen gaudir també de l'oferta patrimonial i gastronòmica de la ciutat.

En 2019 s'estrenaran en FESTVM ALONIS més mòduls nous de recreació històrica que mai: des de la medicina romana a l'endevinació, l'escriptura romana, la marineria o les festes dels morts (Parentalia), entre molts altres. El programa ve replet d'activitats tot el dissabte i el diumenge al matí.

FESTVM ALONIS és un dels esdeveniments més veterans del calendari de recreació històrica romana d'Espanya i se celebra amb l'Associació Cultural Hispània Romana. Acudeixen a ell recreadores de tota la geografia espanyola. Dos dels principals trets d'identitat de FESTVM ALONIS són el rigor històric en la indumentària i en la preparació dels recreadors i la gran importància que es dóna al món civil, no solament al militar, així com a la dona o a la infància a Roma.

En 2019 FESTVM ALONIS manté la seua aposta per l'accessibilitat i ofereix, a més d'accessibilitat física a tots els actes, visites gratis en llengua de signes espanyola i visites audiodescriptives per a persones cegues reservant-les abans del 25 de març.

L'alcalde de la Vila Joiosa ha declarat que “la inclusió de L'Alfàs de Pi en l'organització de FESTVM ALONIS es deu al fet que tant aquest municipi com la Vila Joiosa vénen apostant decididament des de fa molts anys per posar en valor el seu patrimoni cultural. D'aquesta forma s'aconsegueix crear una nova ruta de turisme cultural, que és la primera indústria d'Europa, unint esforços entre municipis en comptes de competir. Agraïsc a L'Alfàs del Pi que accepte el repte de començar un nou camí junts en un esdeveniment que ens posa a tots dos municipis en el mapa, gràcies al gran impacte que la recreació històrica té actualment dins i fora d'Espanya. Igualment agraïm a l'Associació Cultural Hispània Romana la seua aposta per la difusió de l'important patrimoni romà de les nostres ciutats.”

La regidora de Cultura i Primer Tinent d'Alcalde de L'Alfàs de Pi ha declarat: “agraïm a l'Ajuntament de la Vila Joiosa l'oferiment de participar en l'organització de FESTVM ALONIS i amb això la seua aposta per la comarcalidad, ja que és la primera vegada que es col·labora d'aquesta forma entre dos municipis de la Marina Baixa en la posada en valor del patrimoni arqueològic. Per a L'Alfàs del Pi incorporar-se a l'esdeveniment suposa un reconeixement de tot el que s'ha aconseguit en la recuperació del seu patrimoni des que es van reprendre els treballs arqueològics en la Vila romana de l'Albir en 2008.”

El president de l'Associació Cultural Hispània Romana ha comentat que “per a la nostra Associació és motiu de gran satisfacció incorporar a un esdeveniment de referència en el calendari recreacionista d'Espanya, com és FESTVM ALONIS, a un nou municipi amb un jaciment tan assenyalat com la vil·la i termes romanes de L’Albir a L'Alfàs del Pi. Amb això FESTVM ALONIS es converteix en un esdeveniment innovador en tota Espanya, en ajudar a difondre no solament una ciutat romana, sinó també jaciments del seu territorium.”

PROYECTO RELACIONADO