Es presenta a Vilamuseu el llibre 'El Taller de Plans'

La publicació demostra que aquest jaciment romà de la Vila Joiosa, excavat en 2008, és una bugaderia i tintoreria i un jaciment excepcional en la Hispània romana

Vilamuseu va acollir ahir de vesprada la presentació del llibre El Taller de Plans, una obra que tracta sobre el jaciment romà de Plans. Els autors del llibre, que s’acaba d'editar pel Servei de Publicacions de la Universitat d'Alacant, van explicar ahir que el jaciment excavat a la partida de Plans de la Vila Joiosa en 2008 és una de les poques bugaderies (fullonica) i tintoreries (tinctoria) conegudes en la Hispània romana. A més, és la més completa conservada i la més antiga d'aquestes; el que li dóna un valor científic enorme. Els autors són els arqueòlegs Jesús Moratalla, professor de la Universitat d'Alacant; Antonio Sellés i Gabriel Segura, gerent de l'empresa Arquealia.

L'excavació demostra que la romanització de la ciutat d'Al·lon era més antiga del que es creia, atès que ja a mitjan s. I aC funcionava un edifici construït totalment a la romana, dedicat a una indústria característica de les ciutats romanes. Tot i que els propietaris de la indústria eren probablement romans, els treballadors (al voltant d'una desena) van poder ser ibers, atès el gran percentatge de ceràmica ibera.

El taller va funcionar entre l'època de Juli Cèsar i els primers anys de l'imperi romà (aproximadament entre 50 aC i 20 dC). Primer va funcionar com a bugaderia i en una segona fase es va afegir una ala al sud-est per fer tasques de tintoreria, la qual, per algunes troballes, almenys sembla que tintaven teles de color vermell. Algunes peces trobades són típiques d'aquests establiments, com una chifla, o paleta metàl·lica per al tractament de pells.

Es tracta d'una troballa excepcional en la Hispània romana, que torna a situar al municipium romà d'Al·lon en primer pla de l'arqueologia antiga peninsular. La publicació té el mèrit de ser resultat d'una excavació de salvament realitzada per una empresa d'arqueologia Arquealia i per la urbanitzadora de la zona, l'empresa Litoral Mediterráneo. No és habitual que aquestes excavacions vegen la llum de forma completa en un llibre com aquest.