Una àmfora del Bou Ferrer exposada a la Comandància de la Guardia Civil d'Alacant

La Comandància d'Alacant alberga des d'aquest dilluns 16 una àmfora del segle I d. C., procedent del derelicte “Bou Ferrer” de La Vila Joiosa. La cessió és fruit de la col·laboració de la Guàrdia Civil amb la conservació i vigilància d'aquest patrimoni arqueològic.

A l'acte han assistit autoritats de l'Ajuntament de La Vila Joiosa, com l'Alcalde Sr. Andreu Verdú; el Regidor d'Urbanisme, Sr. Pedro Alemany; el director de Vilamuseu, Sr. Antonio Espinosa; el Director Territorial de Cultura i Esport d'Alacant, Sr. José Antonio López; el president del Club Nàutic de La Vila Joiosa, Sr. José Antonio Chapa i Sr. José Antonio Moya, de la Fundació General de la Universitat d'Alacant.

Tant el Coronel Cap de la Comandància, Sr. José Hernández Mosquera, com la resta d'autoritats, han accentuat la importància d'aquest jaciment arqueològic subaqüàtic, descobert l'any 1999 per Antoine Ferrer i José Bou, als qui deu el seu nom.

El Bou Ferrer transportava des de Cadis a Roma quasi 4000 àmfores i lingots de plom amb segells de l'emperador Neró. El seu naufragi està datat entre els anys 66 i 68 d. C. davant de la ciutat romana de Allon, l'actual Vila Joiosa. L'àmfora exposada, va ser fabricada per a contindre salsa de peix.

L'any 2015, va ser el primer derelicte declarat bé d'interés cultural de la Comunitat Valenciana i en el 2017, la UNESCO ho va incloure en el Catàleg Mundial de Millors Pràctiques en el Patrimoni Cultural Subaqüàtic. Des de l'any 2006, el projecte “Bou Ferrer” investiga aquest derelicte, el major en excavació al Mediterrani.

És per aquest fet que la Guàrdia Civil, compromesa amb la protecció del Patrimoni Històric i Cultural, exerceix a través de les seues diferents especialitats una contínua vigilància d'aquest jaciment.

Destaca el Grup d'Especialitats Subaqüàtiques (GEAS), com el que més ha col·laborat en diferents campanyes arqueològiques subaqüàtiques, per a la seua conservació i per a evitar l'espoli des de les profunditats de la mar. El Servei Marítim, el Servei de Protecció a la Naturalesa (SEPRONA), la unitat de Delictes contra el Patrimoni, de la Unitat Orgànica de Policia Judicial (UOPJ), i el Lloc Principal de la Guàrdia Civil de la Vila Joiosa, també contribueixen activament en la custòdia i protecció d'aquest patrimoni.

Totes les peces del derelicte es conserven en el Vilamuseu, però a partir d'ara, en agraïment a la labor de la Benemèrita, la Generalitat València ha autoritzat que l'àmfora tinga un lloc privilegiat en la Comandància de la Guàrdia Civil d'Alacant.

PROYECTO RELACIONADO