24.000 persones van visitar els museus municipals de la Vila Joiosa el 2017

Els museus municipals de la Vila Joiosa, Vilamuseu i la Casa Museu la Barbera dels Aragonés, van rebre l'any passat 24.000 visites. A aquesta xifra cal afegir les visites realitzades als nombrosos monuments històrics i arqueològics del municipi, que són difícils de quantificar, com ara la torre de guaita d'Aguiló, la torre de Sant Josep, el santuari de la Malladeta o el conjunt monumental del nucli antic .

Per la seua banda, el derelicte Bou-Ferrer ha oferit, durant 5 anys consecutius, l'experiència pionera de visites guiades per a bussejadors. De fet, enguany aquesta proposta innovadora ha estat l'eix central de l'oferta turística de la Vila a FITUR.

En aquest sentit, el director de Vilamuseu, Antonio Espinosa, ha explicat que «es consolida així la nostra aposta com una oferta de gaudiment del patrimoni arqueològic subaquàtic que és única al món». I ho és des del moment en què es tracta «d’una oferta que té regularitat, que es realitza durant els treballs científics, que està guiada per arqueòlegs i que dóna accés a un dels derelictes més importants que hi ha ara mateix en procés d'excavació».

Per una altra banda, en les visites didàctiques, com ara les dirigides a escolars o els tallers Vilakids, han participat en 2017 un total de 2.898 persones. Aquesta xifra suposa el 12 % de les visites totals que ha rebut Vilamuseu, el que demostra la importància específica dins el públic que, en general, ha gaudit d'aquestes noves instal·lacions.

No obstant això, les visites no són l'únic element que permet fer un balanç positiu sobre el funcionament dels atractius culturals de la Vila; en aquest sentit, la repercussió mediàtica que han tingut les iniciatives organitzades des de les regidories de Patrimoni Històric i Cultura, i des dels mateixos museus municipals, ha estat positiva i satisfactòria.

D'una altra banda, el rellançament de l'activitat de Vilamuseu després de diversos anys de construcció de l'edifici i el cessament temporal de les exposicions ha generat bona part de la informació que ha permès emetre un total de 50 notes de premsa des d'aquesta àrea municipal.

A més, el derelicte Bou-Ferrer, inclòs el passat mes de juny per la UNESCO en el grup dels set primers jaciments que encapçalen el seu Registre de bones pràctiques en el patrimoni subaquàtic, ha tingut una gran rellevància en mitjans locals, comarcals, provincials i nacionals . A més, ha protagonitzat importants publicacions en revistes especialitzades de caràcter internacional, com ara National Geographic (desembre 2017) o la revista Diver Magazine (setembre 2017).

Pel que fa a la repercussió en xarxes socials, les dades són espectaculars. Les pàgines de Vilamuseu i del derelicte Bou-Ferrer (gestionada amb la resta de socis del projecte) han aconseguit més de 41.500 reaccions positives i han arribat, en total, a més d’1,5 milions de persones. En totes les xarxes socials, tots dos actius han augmentat considerablement en nombre de seguidors durant l'últim any. Cal destacar, a més, que Vilamuseu és actualment el sisé museu de la província d'Alacant en nombre de seguidors a Facebook i es preveu que seguisca escalant llocs en els pròxims mesos.

Cal tenir en compte que també Vilamuseu disposa d’una sala permanent al Museu de la Universitat d'Alacant, que el 2017 va rebre més de 29.000 visites. Aquesta sala suposa, a més d'un recurs didàctic per a la Universitat, un punt d'informació important sobre la Vila Joiosa.

Per a la regidora de Patrimoni Històric i Cultura, María Ángeles Gualde, «totes aquestes dades demostren que s'està treballant bé en la divulgació i promoció dels atractius històrics i culturals de la Vila» i ha afegit que «l'objectiu per al 2018 és incrementar un 25 % les visites als museus municipals i situar-los per sobre de les 30.000 persones. A més, esperem augmentar també en un 50 % les visites didàctiques».