Presentació de llibre La costura dels arts marítimes, d'Ana Baldó

La Sala A de Vilamuseu albergarà dimarts que ve 16 d'abril a les 19 h. la presentació del llibre “La costura dels arts marítimes a la Vila Joiosa. La industria del fil, la cordería i la xàrcia marinera a la Vila Joiosa”, obra de la investigadora Ana Baldó Muñoz, editat conjuntament pel Museu Marítim de Barcelona (Diputació Provincial) i Vilamuseu, el museu municipal de La Vila Joiosa, dins de la col·lecció Estudis del MMB, en una edició de gran qualitat. El treball va ser guanyador del XVIII Premi de Recerca Ricart i Giralt del Museu Marítim de Barcelona i el Institut Ramón Muntaner.

En els seus quasi 300 pàgines i 120 fotografies, La costura dels arts marítimes mostra l'organització laboral de la producció manufacturera espanyola de fil, caps i xarxa marina. la Vila Joiosa ha proveït d'elles a naus mercants i barques de pesca des de temps ancestral. La riquesa d'aquesta etnografia ve donada perquè l'organització productiva es va mantindre gremial fins als anys seixanta del segle XX, a causa de l'escassa industrialització, el feble i inestable liberalisme i la posterior autarquia de la Dictadura.

S'ha documentat detalladament el treball manufacturer, la transmissió oral i escalonada de l'ofici (mestre-oficial-aprenent), la presència d'un fort domestic system femení, que deriva d'una divisió del treball per gènere, i la normalització de la mà d'obra infantil. Finalment, els canvis socials dels anys seixanta, amb les reivindicacions laborals bàsiques femenines perquè es reconeguera l'ofici de redera i la consecució de la jubilació per mitjà de la Central Nacional Sindical, mostren un exemple històric de la força social en l'obertura de l'autarquia espanyola durant l'etapa desenvolupista.

L'autora, Ana Baldó, és Llicenciada en història per la Universitat d'Alacant, doctora en Antropologia Cultural per la Universitat Miguel Hernández d'Elx i Màster en gestió i investigació de Patrimoni Cultural per la Universitat de les illes Balears.

La relació entre el MMB i Vilamuseu és estreta des de fa molts anys. Tots dos museus són un referent en responsabilitat social a Espanya, i el MMB va acollir en 2018 el 5é Congrés Internacional d'Educació i Accessibilitat en museus i Patrimoni, al Comité Permanent del qual pertany el director de Vilamuseu. Els dos museus col·laboren també en diferents investigacions. Així, des de 2022 Vilamuseu es va sumar al projecte d'investigació etnogràfica oral i documental del MMB “Veus de la Mar”, i tots dos estudien junts el patrimoni relacionat amb la Companyia Transatlàntica Espanyola. Gran part de l'arxiu de la companyia el custodia el MMB, i en ella van treballar nombrosos vilers en els més diversos llocs. El viler Cristóbal Morales va arribar a ser capità d'una de les naus majors i més importants de l'època i de la companyia, el vapor Reina Victòria Eugenia. L'edició d'aquest llibre és un pas més en aquesta fructífera i cooperació.

La presentació serà a càrrec de l'autora, al costat de la Regidora de Patrimoni Històric, Rosa Llorca; el director del MMB, Enric García, i la conservadora i responsable de publicacions del museu, Inma González; i el director de Vilamuseu, Antonio Espinosa.