Redsinsa a la revista ARGO del Museu Marítim de Barcelona

El número 11 de la revista Argo, d'estiu de 2023, dedica un reportatge destacat a l'empresa redera Redsinsa, creada en 1962 mitjançant la unió de sis sendes de filat que ja funcionaven en 1778.

El reportatge posa en relleu el cas extraordinari de Redsinsa, un exemple únic de fusió del treball artesanal tradicional i la industrialització i adaptació als nous temps i necessitats. Ha sigut redactat per Ana Baldó, investigadora doctoral d'aquest patrimoni local; el propi gerent de Redsinsa, Vicente Segrelles; i el director de Vilamuseu, Antonio Espinosa, i acaba d'eixir a la llum al començament de juliol de 2023.

En l'esmentat any 1778 els treballs de l'espart ocupaven a la Vila a 400 famílies, el 75% de la població; i en el segle XIX es va produir el canvi al cànem, que resistia millor l'augment de potència dels pesquers després de la legalització de la pesca d'arrossegament (bous i trawlers) en tota la Península. En eixos segles la indústria del filat per a pesca i cordelería naval de la Vila és la més important del país.

Des dels anys 60 del segle XX es va reconvertir a les noves fibres sintètiques, i es va produir la concentració d'antigues sendes en Redsinsa per a afrontar els nous temps amb un major capital. Aquesta indústria fabricava no sols xarxes sinó també caps per a embarcacions que subministrava a les drassanes de la Vila Joiosa. Precisament la Vila en la dècada de 1860 va aconseguir la segona matrícula naval d'Espanya, és a dir, en aqueix moment arriba a ser el port que més vaixells matricula de l'Estat, entre ells grans goletas i pailebotes que solcaven els oceans cap a les colònies espanyoles.

El reportatge, en la secció fixa “Mar enllà”, destacada en portada, dona protagonisme a la Vila Joiosa en una revista divulgativa del patrimoni marítim de primera línia, com a bressol de la indústria de xarxes i filat naval espanyola.