Vilamuseu posa en marxa visites individuals amb audiodescripció personal per a visitants amb ceguesa

Vilamuseu ha posat en marxa visites amb audiodescripció personal per a persones cegues. Per a això, ha realitzat un programa de formació per als seus guies en les tècniques adequades que permeten als invidents gaudir millor de les exposicions del museu.

El museu ha realitzat ja les primeres visites pilot a la nova exposició intel·ligent sobre el Bou Ferrer, i unes altres. Consisteixen a oferir a persones individuals amb ceguesa o resta visual, amb o sense el seu acompanyant, una visita especial. En ella la guia l'ajuda a tocar i entendre les peces tàctils, mentre li les audiodescriu usant una sèrie de tècniques. Quan es audiodescriu, per exemple, se situa a la persona en l'edifici i a la sala, es trien les peces tàctils més representatives de l'exposició, es descriuen les peces del general al particular seguint un ordre espacial fix, es para atenció als materials i les seues textures, etc.

“Percebre a través del tacte, sense el suport de la visió, requereix el seu temps i els seus ritmes, i per això Vilamuseu ofereix aquestes visites a una sola persona, amb el seu acompanyant o sense ell, ja que les guies estan formades per a fer elles mateixes d'acompanyant en qualsevol moment. És una aposta en aquest cas no per la quantitat, sinó per la qualitat de les visites”, ha comentat Xente Sebastiá, regidor de Patrimoni Històric.

Vilamuseu destaca per la seua accessibilitat que ha sigut reconeguda internacionalment. Es poden tocar moltes peces originals, rèpliques i maquetes en impressió 3D d'accessibilitat augmentada i olorar les aromes reals del passat. Els continguts estan en la llengua de signes espanyola elaborats per Fesord i en audiodescripción subtitulada per a persones sordes i amb discapacitat auditiva i visual en una guia multimèdia fàcil d'usar, accessible i gratuïta.

Posseeix sales lluminoses, taquilles accessibles, banys accessibles en cabines separades en totes les plantes, ascensor per a grups de 45 persones (per a moure a grups amb nombroses cadires de rodes i persones de mobilitat reduïda), vitrines i taules tàctils accessibles a cadires de rodes, textos en braille proporcionats pel CRE “Espíritu Santo” de l'ONCE a Alacant i codis QR en relleu segons normes de la Comissió Braille Española per a descàrrega dels continguts multimèdia accessibles, i fins i tot abeurador i pipi-ca per a gossos d'acompanyament, entre altres coses.

Vilamuseu ha treballat des dels seus inicis en un concepte emergent el de Disseny museístic universal i l'ha aplicat per exemple a la seua nova exposició intel·ligent “El derelicte Bou Ferrer: un jaciment extraordinari”. Aquesta és, possiblement, la primera exposició d'Europa en la qual s'apliquen tots aquests recursos accessibles alhora.

“Malgrat totes les mesures preses, no és suficient perquè una exposició siga realment accessible. El més accessible és el que es pot experimentar de forma fàcil i còmoda, la qual cosa ajuda a les persones a sentir el patrimoni, a emocionar-se amb ell. I per a això res millor que els guies personals. El que ha fet Vilamuseu és estendre la possibilitat de gaudir d'una visita guiada adequada a les persones sordes i, ara, també a les persones amb ceguesa”, ha finalitzat Antonio Espinosa, director de Vilamuseu.

Aquestes visites s'han de reservar amb 4 dies d'antelació al telèfon 966508355 o en visitas@villajoyosa.com, de la mateixa forma que les visites de persones o grups de persones sordes, que poden reservar visites en llengua de signes amb aquest mateix termini, proporcionades per Fesord CV Vilamuseu ha posat en marxa visites amb audiodescripción personal per a persones cegues. Per a això, ha realitzat un programa d'ensinistrament per als seus guies en les tècniques adequades que permeten als invidents gaudir millor de les exposicions del museu. Vilamuseu ha posat en marxa visites amb audiodescripción personal per a persones cegues. Per a això, ha realitzat un programa d'ensinistrament per als seus guies en les tècniques adequades que permeten als invidents gaudir millor de les exposicions del museu. Vilamuseu ha posat en marxa visites amb audiodescripción personal per a persones cegues. Per a això, ha realitzat un programa d'ensinistrament per als seus guies en les tècniques adequades que permeten als invidents gaudir millor de les exposicions del museu. Vilamuseu ha posat en marxa visites amb audiodescripción personal per a persones cegues. Per a això, ha realitzat un programa d'ensinistrament per als seus guies en les tècniques adequades que permeten als invidents gaudir millor de les exposicions del museu.