La Vila Joiosa farà visitable un dels bancals de cultiu més antics d'Europa

L'estructura excavada pel grup promotor del Residencial Aqua (a través de l'empresa especialitzada Alebus SL) a la nova zona residencial coneguda com Allonbay Village, a l'illa 13 del PP27 Torres del PGOU de la Vila Joiosa, és un testimoni d'excepcional importància arqueològica sobre l'aterrassament dels sòls agrícoles en època iberoromana a Hispània. La troballa es va produir fa uns mesos en un solar pròxim a la torre funerària de Sant Josep, un dels monuments romans més rellevants d'Hispània.

Es tracta d'un gran mur d'una sola cara d'uns 12 metres de llarg i quasi un metre i mig d'alçat, amb tres filades conservades, alçades amb grans pedres calcàries del lloc.

És molt semblant a altres marges de bancal agrícola trobats a la Vila Joiosa que es daten abans de l'Era: així els de la Cala (s. III aC) i Puntes del Moro (s. II aC), que com aquest es van realitzar amb pedres de molt grans dimensions, el que els fa obres més imponents que els bancals moderns.

Estem davant d'alguns dels bancals més antics d'Europa coneguts fins a la data, i el que ens ocupa és, amb diferència, el millor conservat d'ells. Aquesta antiguitat i estat de conservació li donen gran interès no només científic sinó sobretot cultural i turístic, i fan que meresca ser conservat per a la posteritat, una cosa que no ha passat, que sapiem, fins hui amb una resta d'aquest tipus i envergadura a Espanya.

Atès que la naturalesa d'aquestes restes permeten, a diferència d'altres, traslladar-les per a la seua instal·lació en un altre lloc, s'ha decidit optar per aquesta solució i muntar-los en un lloc contigu a l'original, probablement en la nova Plaça de Lesera. Així es compatibilitza la conservació del patrimoni amb el desenvolupament urbanístic de la zona, evitant l'afecció al desenvolupament de l'obra projectada a la parcel·la, i sobretot es facilita el seu gaudi i manteniment en un espai públic. Aquesta mateixa solució ja es va adoptar fa anys amb èxit per a dos monuments funeraris ibers de la plaça de la Creueta, que van ser reconstruïts per Vilamuseu als jardins de la Barbera dels Aragonés amb les pedres i orientació originals.

El grup promotor, a través de l'empresa d'arqueologia Alebus SL, ha realitzat ja la documentació fotogramètrica en 3D de les enormes pedres -que facilitarà molt el re acoblament-; i va a procedir a desmuntar de forma sistemàtica i amb metodologia arqueològica cadascuna de les filades i el reble antic que ompli els buits, numerant-les i traslladant-les ordenadament al recinte tancat de la Torre de Sant Josep.

Ací romandran mentre Vilamuseu redacta un projecte de muntatge, amb la finalitat que es puga convertir en un nou i original atractiu del patrimoni viler.