Camí de Sant Jaume viler

• Duració: 05 hores - 00 minut
  • Distància: 18 km
  • Dificultat: mitjana

1a etapa: la Vila Joiosa-Relleu.

(Clica ací per tornar a la pàgina principal del web del camí de Sant Jaume Viler)

Clica ací per a veure la 2a etapa Relleu-Torremanzanas 19km
Clica ací per a veure la 3a etapa Torremanzanas-Ibi-Onil 28 km
Clica ací per a veure la 4a etapa Onil-Biar-Villena 21 km

Enllaç a ruta a Wikiloc (elaborada pel Grup de Pelegrins de la Vila Joiosa i Benidorm): clica ací

Descripció de la ruta (redactada amb la col·laboració del grup de Pelergrins de la Vila Joiosa i Benidorm):

Un cop al casc antic de la Vila Joiosa, partim des de la Casa de la Joventut, al Carrer Fra Posidonio Major, cap a l'Ajuntament. L'actual Casa de la Joventut és l'antic Hospital de Pobres, que donava servei als que iniciaven el camí de Sant Jaume des de la Vila Joiosa. Una placa commemora aquest fet a la façana de l'edifici, i serveix d'arrencada de l'itinerari.

Abans d'iniciar el camí pots fer un recorregut pel nucli antic de la Vila Joiosa o per alguna de les rutes que uneixen l'extraordinari patrimoni històric de la Vila Joiosa, dotades de setanta panells accessibles per a tothom, amb continguts consultables mitjançant un codi QR (no és necessari descarregar cap aplicació, només tenir lector de QR al teu telèfon). Disposes d'informació sobre les rutes que anem pujant al web de Vilamuseu (clica ací). A la plaça de la Generalitat tens els panells d'inici de les rutes del Conjunt Històric (clica ací per accedir a més informació, com plànol a Google Maps, audiodescripció en sis idiomes, vídeo en llengua de signes, etc.) i del nucli urbà (clica ací).

Des de la plaça de la Generalitat ens dirigim cap al carrer Major, i passem sota l'arc de l'Ajuntament i per l'entrada nord que donava accés al conjunt històric. En aquesta pronunciada costera hi havia l'antic portal, o porta major de la Vila. Creuem l'antiga carretera nacional N-332 per la plaça de la Generalitat, on degue estar el fòrum de la ciutat romana d'Allon, i després de passar un monòlit del camí, enllacem amb el carrer d'Álvaro Esquerdo / carrer Llimons i per aquesta abandonarem la població.

Al final de les cases es troba la fàbrica de xocolates "Valor", i davant de la seua entrada principal pel carrer Pianista Gonzalo Soriano es troba una rotonda en la qual es va excavar fa uns anys un tram de calçada datada des del s. VII a. C., en època fenícia, al costat de tombes que arriben fins a època tardoromana. Aquest camí conduïa a les valls de l'interior passant per Relleu, i per tant és el precedent del Camí del Peix-Camí de Sant Jaume viler.

En Xocolates Valor pots visitar el Museu Valencià del Xocolate i la fàbrica (més informació ací).

Seguim per una pista que junt a la tàpia del darrere de la fàbrica Valor i ens dirigim a unes properes cases, ja en descampat. Seguint per aquesta pista, entre finques i hortes, passarem sota la carretera nacional N-332 i continuem de front per una pista asfaltada que discorre pròxima a la carretera CV-770 fins que, quan aquesta fa una ampla corba, la nostra pista s'allunya momentàniament d'ella.

En aquest punt tenim davant el tradicional barri de l'Ermita, en el qual es pot fer un interessant recorregut dotat d'alguns panells accessibles (més informació ací). Hem d'advertir que no hi ha pas de vianants per creuar el vial CV-770, que enllaça la N332 amb l'entrada a l'autopista, perquè és una via ràpida, i per accedir a l'Ermita s'ha de fer en vehicle o venint a peu pel costat contrari del vial des de la Vila Joiosa, prenent com a referència el carril bici que parteix de la plaça de Joan Carles I ( "plaça de la Creueta") i continua pel carrer Pianista Gonzalo Soriano.

Com dèiem ens allunyem momentàniament de la CV-770 recorrent els regadius de l'Era de Soler al costat de l'Olivera Grossa (olivera mil·lenària, a la dreta del camí asfaltat) i ens acostem de nou a la carretera quan aquesta està propera de l'Autopista del Mediterrani, AP-7, aprofitant el traçat de la CV-770. Aquesta carretera té un carril bici habilitat en el seu costat est.

Continuem avançant un bon tros al costat de la carretera amb carril bici i prenem, més endavant, una altra carretera més petita que ix perpendicular a aquesta, per l'esquerra. Passem al costat d'un complex esportiu, on es troba l'Estadi de Rugby de la Vila Joiosa i, per aquesta carretera, ens dirigim cap a l'Embassament de l'Amadorio.

Creuem sobre la pista a l'altra banda de l'embassament i continuem avançant sobre la riba de l'embassament, abandonant la carretera per baixar cap a un pont que ens permetrà creuar el barranc de la Mola i continuar avançant prop de l'embassament, entre les Serres de Relleu i la d' Orxeta.

Novament creuarem la CV-770 mantenint el riu de la Vila (o Sella) a la dreta. El camí passa a ser de terra entre tarongers i llimoners, i seguint-el més recte possible, arribarem a un camí estret a mà esquerra (al costat d'un camí privat amb cadena) que ens conduirà fins a una zona de cases adossades que fan d'entrada al carrer major d'Orxeta i ens conduirà fins a plaça de l'església de Sant Jaume. No tindrem millor lloc per reposar forces i hidratar-nos.

Després de passejar molt breument en forma de Z, la biblioteca ens servirà com a eixida de la població on prendrem un camí de terra fins als dipòsits d'aigua. Continuem recte en baixada fins a la CV-758 on ens unim al camí procedent de Benidorm per afrontar, un cop passada a la nostra esquerra una antiga extracció romana de guix, la pujada fins a la cruïlla amb la CV-770.

Uns metres cap a l'esquerra i davant de la Venta de la Costa (el Ventorrillo), ens encarem a la costera a cap Relleu units en un mateix ramal. Conforme guanyem altitud, les vistes són espectaculars i va bé respirar una mica i gaudir-les. Al final d'aquesta pujada queden restes ben conservades de calçada antiga.

La senda es va estrenyent i endinsant-se en la muntanya. El Camí està molt ben senyalitzat.

Quan portem una mica més de 15 kms. d'etapa, eixim novament a la carretera, ara la CV-775 que va cap a Relleu i la Torre de les Maçanes. Avancem uns 300 m. per ella i l'abandonem per una senda a l'esquerra, per endinsar-nos en una pista entre bancals d'oliveres i ametllers.

Després de més de 3 kms. entre bancals, girem 90º a la dreta, abans d'una torre elèctrica, i pujarem a una pista asfaltada que ens farà coincidir amb sender SL ("sender local") i ens portarà fins a la població de Relleu en poc més d'1 km. Creuem la carretera, per entrar al poble pel carrer Evaristo Manero i hi trobem el restaurant Balcó de Relleu, un bon lloc per reposar de l'esforç realitzat, com altres de la població. Després del merescut refrigeri, seguim avançant fins arribar a l'església de Sant Jaume, final de la nostra etapa de hui. Molt recentment (juliol de 2018), l'Ajuntament de Relleu ha habilitat un nou lloc d'acollida als baixos del consultori mèdic. Podem arreplegar-ne les claus a la seu de la Policia Local, on a més podem inscriure'ns en el llibre de registre i segellar la nostra credencial.