Apareixen negatius inèdits de les excavacions del Pare Belda en el fons fotogràfic de Linares Ortiz

Des del passat 1 de juny s'ha incorporat a Vilamuseu la beneficiària de la 1ª Beca de formació Linares Ortiz en Conservació i Restauració de Fons Museístics. Sota les ordres de la Conservadora responsable de col·leccions i la restauradora de Vilamuseu, una de les funcions principals de la becària serà la gestió de col·lecció de més de 100.000 fotografies des de 1920 a 2003 que formen el Fons Linares Ortiz. La família Linares la va depositar en Vilamuseu en 2021 per a la seua gestió conjunta per Vilamuseu i l'Arxiu Municipal. Es tracta d'una col·lecció extraordinària per la seua quantitat i la seua qualitat, que reuneix imatges inèdites de la comarca de la Marina Baixa i les seues gents durant més de sis generacions. El seu valor històric és incalculable.

La primera sorpresa no s'ha fet esperar: en obrir la primera caixa per a començar a planificar els treballs ha aparegut una caixa amb els negatius de cristall de les fotografies que Antonio Linares va fer de les excavacions del Pare Belda en la vil·la monumental romana de Torre la Creu. En elles apareixen els mosaics i les talles murals hui exposats en el Marq (Museu Arqueològic d'Alacant), en el moment del seu descobriment, i al propi director del Museu Provincial, el Prevere José Belda. Corrien els anys 1946 i 1947.

Es tracta d'un document gràfic inèdit i de gran interés per a la història de l'arqueologia valenciana, i alhora d'un document que ajudarà a conéixer millor aquest important jaciment, una de les vil·les romanes més espectaculars que es coneixen en terres valencianes. De fet, la seua complexa decoració de talles en algeps amb motius geomètrics i de figures humanes i animals, que apareix en alguna de les fotografies, és única en la Península Ibèrica i ha sigut objecte d'encesos debats científics sobre la seua data tardoromana o la seua pertinença a un possible palau islàmic.

Les fotografies de Linares són molt més que un document gràfic: són en si mateixes obres d'art, instantànies calculades per a guardar una composició perfecta, atenent cada detall de la llum, a l'enquadrament o els elements que apareixen en elles. Bona prova és la fotografia del Pare Belda amb la seua proverbial sotana, assegut sobre un testimoni de terra, concentrat mentre pren notes al costat de l'hipocaust dels banys termals de la vil·la; darrere dos operaris excavant, i al fons l'olivar de l'horta vilera.