La Regidoria de Patrimoni històric i Chocolates Valor recuperen una antiga «cambra» de refredar xocolate

Durant la realització d'un informe etnogràfic previ a la demolició de l'immoble del Carrer Ramón y Cajal, cantonada Ciutat de València, el personal del Servei Municipal d'Arqueologia i Patrimoni Històric va localitzar una cambra antiga de refredar de xocolate. Va pertànyer a la fàbrica de Xocolates Uris, que ocupava els baixos de l'immoble. La troballa és una gran notícia: es tracta d'una peça única, d'alt valor etnogràfic. No es tenia constància de cap conservada a la Vila Joiosa.

El Servei Municipal d'Arqueologia i Patrimoni Històric es va posar immediatament en contacte amb Pedro López, president de Chocolates Valor, per a estudiar la conveniència de recuperar la peça. Comprovat el seu interés, Chocolates Valor i l'Ajuntament van unir esforços per a recuperar-la i traslladar-la als laboratoris de restauració de Vilamuseu, amb permís del seu propietari, Antonio Uris.

La cambra estava en el seu lloc original. La xicoteta fàbrica de Chocolates Uris va ocupar els baixos de l'immoble entre aproximadament 1953 i 1978. Amb l'arribada de l'electricitat a la Vila a la fi del segle XIX, es van anar substituint els antics assecadors (galeries subterrànies per a refredar el xocolate) per aquestes cambres refrigeradores. Eren grans armaris amb ranures per a introduir safates amb el producte, que es tancaven de manera estanca per a mantindre la temperatura. Una vistosa màquina elèctrica (també recuperada) refredava l'interior.

Vilamuseu ha realitzat una exhaustiva entrevista en vídeo a Antonio Uris, per a recuperar la informació històrica i etnogràfica de la fàbrica, així com a Dominga López i a Antonio López, veterans del sector que també van treballar amb peces com aquesta. També ha recollit altres objectes de la fàbrica, donats pel Sr. Uris al museu, i ha preparat la cambra per al seu trasllat. Chocolates Valor ha aportat el seu assessorament i, especialment, els serveis de dues empreses que, sota la direcció del departament de restauració de Vilamuseu, han demolit els barandats als quals s'adossava la peça i l'han transportada als laboratoris del museu. Aquesta ha sigut la tasca més difícil i delicada per la seua gran envergadura. Ara començarà immediatament la seua restauració, ja que, malgrat trobar-se en molt bon estat per a la seua antiguitat, la fusta presenta atacs d'insectes xilòfags. L'empresa promotora, Vitania, i els agents immobiliaris José Giner i Marta Quesada, també han col·laborat en la coordinació amb la propietat.

Aquesta acció ha suposat un pas més en la col·laboració entre l'Ajuntament i Chocolates Valor, que va tindre els seus primers fruits amb la creació en 1998, en la pròpia fàbrica, del Museu Valencià del Xocolate, la direcció tècnica del qual ostenta Vilamuseu gràcies a un conveni entre totes dues entitats.