Vilamuseu i l'Arxiu Municipal amplien la seua col·lecció amb el fons fotogràfic Linares Ortiz

Divendres passat a la vesprada, la Sala A de Vilamuseu acollia la presentació del fons fotogràfic Linares Ortiz que la família del fotògraf de la Vila Joiosa ha cedit a l'Ajuntament. Es tracta d'una col·lecció de més de 120.000 fotografies des de 1920 a 2003, de valor històric incalculable per a la Vila Joiosa i la comarca de la Marina Baixa.

Al febrer de 2021, després de converses entre el regidor de Patrimoni Històric de la Vila Joiosa, Xente Sebastià; i els directors de l'Arxiu Municipal, Albert Alcaraz; i de Vilamuseu, amb José Luis i Antonio Linares Jiménez, família dels fotògrafs, aquests oferien a l'Ajuntament la col·lecció de fotografies del seu pare, José Linares Serrano, i el seu avi, Antonio Linares Ortiz.
"Quan la família de Linares Ortiz es va posar en contacte amb nosaltres i vam veure el valor d'aquest fons fotogràfic, no vam poder més que donar-los les gràcies per la seua cessió i ràpidament busquem la manera de fer-nos amb aquest fons pels tràmits corresponents per a recuperar-lo, conservar-lo i obrir-lo al poble de la Vila Joiosa", explica el regidor de Patrimoni Històric, Xente Sebastià. L'edil va destacar que entre les poques fotografies que han pogut comprovar de la col·lecció ja apareixen llocs emblemàtics i moments històrics de la localitat, “que mostren part del patrimoni cultural i històric desaparegut del municipi" per la qual cosa és “incalculable” el valor històric que suposa el fons fotogràfic per al municipi.

L'informe conjunt dels directors de Vilamuseu i de l'Arxiu Municipal va proposar la conveniència que aquest fons ingressara en les col·leccions de patrimoni històric municipal, per a la seua adequada conservació, investigació i difusió. Hui dia, no és possible calcular amb exactitud la quantitat de fotografies que ho integren, però fonts del museu viler estimen que superen amb escreix les 120.000 fotografies en diferents suports positius fotogràfics, i negatius en plaques de vidre i cel·luloide, ordenats i etiquetatges, que il·lustren amb qualitat professional la història, els paisatges i la vida quotidiana de la Vila Joiosa i la seua comarca entre 1920 i 2003.

“Es tracta d'una col·lecció única, insubstituïble, extraordinària per la seua quantitat i la seua qualitat, de gran abast cronològic (sis generacions de vilers) i temàtic, que no totes les ciutats i comarques tenen la sort de conservar. Es pot assegurar que el seu valor històric és incalculable”, puntualitzava l'alcalde de la Vila Joiosa durant la presentació.

Beca “Linares Ortiz” de formació en conservació i restauració de fons museístics

El fons ha ingressat físicament en Vilamuseu, que té espai i instal·lacions adequades per a la seua gestió, i a càrrec del pressupost de la qual l'Ajuntament de la Vila Joiosa ha convocat ja la primera “Beca Linares Ortiz”. Es tracta d'una beca de formació en conservació i restauració de fons museístics, amb una duració de 12 mesos per un import de 9.600 euros anuals. Aquesta beca està destinada a graduats en Conservació i Restauració de Béns Culturals o equivalents, i serà dirigida conjuntament amb l'Arxiu Municipal. Aquesta beca serà de convocatòria anual a partir de 2022, i tindrà per comesa principal la catalogació, conservació i restauració d'aquesta i altres col·leccions fotogràfiques depositades en l'arxiu i el museu.

L'Ajuntament ha dotat ja a Vilamuseu d'un escàner professional d'altíssima resolució (fins a 12.000 píxels per polzada) que permetrà obtindre imatges digitals d'òptima qualitat, perquè no siga necessari manipular després els negatius. Les imatges digitals s'emmagatzemaran en alta, mitjana i baixa resolució, per a diferents usos, en un repositori gestionat conjuntament. Amb això es crearà un banc d'imatges indexat que facilite les cerques, de consulta pública, sempre amb la condició que les imatges porten la signatura de Linares Ortiz.

Donat l'enorme volum de la col·lecció fotogràfica es calcula que els treballs podrien estendre's al llarg de més de 50 anys.