La Vila Joiosa opta de nou als premis internacionals de la Design for all Foundation

El projecte Accessibilitat Augmentada, desenvolupat per Vilamuseu i Néstor F. Marqués - Patrimoni Virtual i Divulgació Cultural, designada com a Bona Pràctica 2019 i candidata als premis a les Millors Pràctiques Internacionals

Vilamuseu, Xarxa de museus municipals de la Vila Joiosa, va rebre en 2018 a Luxemburg el prestigiós guardó internacional de Millors Pràctiques 2017 de la Design for All Foundation. Ara la Regidoria de Patrimoni Històric ha presentat la candidatura conjunta per als premis internacionals 2019 del projecte Accessibilidad Augmentada, d\'iniciativa públic-privada. Està desenvolupat conjuntament per Vilamuseu i Néstor F. Marqués - Patrimoni Virtual i Divulgació Cultural. La Fundació ja ha comunicat a l\'Ajuntament que el projecte ha sigut reconegut com a Bona Pràctica 2019 i que opta als Premis Internacionals a les Millors Pràctiques.

L\'accessibilitat augmentada (AA) en virtualització i impressió 3D de patrimoni és un concepte creat per Vilamuseu i Néstor F. Marqués - Patrimoni Virtual i Divulgació Cultural. El Projecte, que porta el mateix nom, és una aliança estratègica no formal entre un museu públic líder en accessibilitat i disseny per a tots en l\'àmbit internacional i una empresa líder en tecnologies aplicades al patrimoni. La accessibilitat augmentada és un concepte que desenvolupem per a referir-nos a diferents maneres de millorar l\'accessibilitat d\'un model 3D o rèplica tàctil, en comparació amb el seu original.

El projecte està en marxa des de març de 2017, amb finançament principal de l\'Ajuntament de la Vila Joiosa, conceptualització de Vilamuseu i materialització tecnològica i material de Néstor F. Marqués. En 2018 i 2019 també es van rebre dues ajudes de Turisme Comunitat Valenciana per a accions del projecte.

Com a equip, iniciem el projecte amb l\'objectiu de crear noves formes accessibles d\'experimentar un patrimoni que compleixen plenament amb els criteris més exigents d\'accessibilitat integral en el producte final. De fet, i per a assegurar-nos que també obtenim dades documentals i d\'arxiu de qualitat, s\'han aplicat les tècniques més avançades en virtualització i impressió 3D. Al mateix temps, el projecte explora formes democràtiques i sostenibles d\'obtindre productes accessibles, a costos assequibles per a qualsevol museu, a través de la virtualització fotogramètrica i la impressió 3D FDM, i de l\'ús de materials ecològics com el PLA.

Al final, els resultats són arxius 3D polivalents que ens permeten documentar, analitzar i difondre el patrimoni amb l\'accessibilitat com a principal objectiu, i que també són accessibles des de tothom a través d\'un canal propi de Vilamuseu en la plataforma Sketchfab. El projecte abasta tot el procés fins a la seua museïtzació i difusió en línia. Per a això ha definit una metodologia basada en 14 principis, entre els quals es tenen en compte: la selecció de les peces; l\'escala; el treball en col·laboració amb altres museus accessibles del món (fins a la data del Brasil, Itàlia i Espanya); l\'avaluació tècnica i pels destinataris finals; la informació en mitjans accessibles per a totes les persones; l\'acabat accessible, segur i estètic de les rèpliques i el seu mobiliari museogràfic; la sostenibilitat i la seguretat sanitària dels productes tàctils, entre altres.

El Disseny per a Tots (Design for All) és la intervenció sobre entorns, productes i serveis amb la finalitat que totes les persones, incloses les generacions futures, independentment de l\'edat, el gènere, les capacitats o el bagatge cultural, puguen gaudir participant en la construcció de la nostra societat en igualtat de condicions. Amb aquest reconeixement es posa una vegada més de manifest l\'esforç de l\'Ajuntament de la Vila Joiosa per dotar a la ciutat d\'una xarxa de museus i monuments dissenyats de manera accessible i inclusiva per a tots.