Exposició de les primeres fotografies digitalitzades de la col·lecció Linares Ortiz

El fons fotogràfic Linares Ortiz de La Vila Joiosa supera totes les expectatives. La Regidoria de Patrimoni Històric i la Seu Universitària organitzen una primera mostra, amb una selecció de més de 40 imatges inèdites de la Vila dels anys 30 a 50.

Onze mesos després del seu ingrés en els fons de Vilamuseu i l'Arxiu Municipal, el departament de conservació i restauració del museu ja ha digitalitzat prop de 3000 fotografies, gràcies al seu escàner d'alta resolució de negatius. Sent una xifra important, es calcula que representa menys del 2% del total, i que els treballs es dilataran durant uns 50 anys.

Després, les plaques de vidre i els negatius de cel·luloide es conserven, perfectament identificats, en sobres de paper neutre que absorbeix l'acidesa generada en la seua degradació, i aquests en caixes de cartó no àcid. Les caixes s'organitzen en un magatzem especial, adaptat per a fons fotogràfics, amb temperatura freda i humitat relativa molt baixa, que alenteixen molt l'inevitable procés de deterioració d'aquests materials. Per això, la principal mesura de conservació és la digitalització en alta resolució, que no es deteriora amb el pas del temps. En aquesta fase, Vilamuseu també compta amb l'ajuda del seu voluntariat, en aquest cas de Jaime Morales.

Atés que les imatges digitals s'arxiven en gran grandària, aquests negatius no necessitaran veure la llum mai més, llevat que per algun motiu es necessite tornar a escanejar un d'ells a una resolució extraordinària.
Els negatius més antics estan realitzats en plaques de vidre. Posteriorment la indústria fotogràfica desenvolupa uns suports més lleugers fets amb nitrat i acetat de cel·lulosa, que un material molt inestable que es degrada amb facilitat i genera gasos àcids, per la qual cosa requereix condicions d'humitat i temperatura especials. A partir dels anys 50 s'imposen els negatius en polièster, i els problemes de conservació es redueixen notablement.

A partir d'ací, el treball es realitza en carpetes del Servidor informàtic de Vilamuseu, compartides amb l'Arxiu Municipal. Totes dues institucions realitzen la catalogació, en la qual són d'inestimable ajuda els quaderns en els quals Antonio i José Linares, pare i fill, van registrar minuciosament cada foto entre 1930 i 2003.
Hui dia s'han digitalitzat 531 negatius de vidre i 110 d'acetat i nitrat de cel·lulosa dels anys 40 i 50, amb imatges panoràmiques de la Vila Joiosa, reportatges detallats de vaixells i la seua fabricació en les drassanes de la platja, i moltes altres temàtiques. També hem digitalitzat 438 fotografies de rodet d'aquells anys, en els quals hi ha noces, enterraments, representacions de teatre, festes, partits de futbol…, tot això retratat amb un exquisit criteri artístic i documental. Antonio i José Linares portaven sempre la seua cambra damunt, i gràcies a això descobrim hui les primeres imatges de la demolició del convent de Sant Pere i Santa Marta, del Pare Belda excavant en la vila romana de Torre-la Creu, de la càrrega de teules de la fàbrica de La Robella en el celler de grans vaixells bilbaïns…

En l'apartat de retrats portem digitalitzats 1845, tots ells de l'any 1937, en plena guerra civil, i en molts d'ells tenim el nom i els dos cognoms dels personatges retratats. Una autèntica crònica visual de l'evolució de la societat de la Vila i la seua comarca en tres quarts de segle. Aquesta informació converteix el fons Linares Ortiz en una joia del patrimoni valencià, perquè posa cares a l'últim segle d'història de la Vila i la comarca.

No falten dones i homes amb uniformes militars republicans, i grups en els quals ens sorprenen les llibertats civils aconseguides en la II República, com el bes espontani entre dos homes agafats de la mà. Són molts més els retrats que encara falten per digitalitzar només d'aqueix any, i altres punts dels anys següents, la qual cosa dona una idea de l'extraordinari valor d'aquest llegat. Gran part de les persones apareixeran fotografiades en diferents moments de la seua vida, des del seu naixement fins a l'any 2003.

Antonio i José Linares, pare i fill, i després la família, van guardar gelosament aquest patrimoni durant quasi un segle, a través de la dictadura, malgrat el risc que comportava conservar milers d'imatges republicanes. La Vila recupera, així, una part enorme de la seua memòria històrica, i es redescobreix a si mateixa al llarg de tres generacions. Com a mostra, la Regidoria de Patrimoni Històric, a través de l'Arxiu Municipal i Vilamuseu, i la Seu Universitària de la Vila Joiosa de la Universitat d'Alacant, amb la col·laboració de Foto Cine la Vila, inauguraren el dijous 23 de febrer a la Sala “Kilómetro Lanzado” de la Casa de Cultura una primera exposició amb una selecció de més de 40 imatges inèdites, només algunes de les més sorprenents, amb una força i una càrrega artística, documental i humana excepcionals.