Iniciem els treballs preliminars per a restaurar la Vila Giacomina

Els primers treballs se centren en la neteja, recollida de mostres i estudi preliminar d'espais que, a més de la documentació històrica, permetran la recuperació de l'aspecte original exterior i interior del monument.

El projecte, que s'emmarca dins de les nombroses actuacions que l'Ajuntament està realitzant per a recuperar i conservar els seus monuments per a ús cultural i divulgatiu, pretén restaurar un dels enclavaments més benvolguts per la ciutadania vilera.

Aquesta setmana hem iniciat els treballs sobre el terreny amb la neteja i estudi preliminar d'espais. L'actuació prevista sobre la Vila Giacomina contempla la recuperació de l'aspecte original exterior i interior del monument basant-se rigorosament en les mostres que es recuperen de l'arrebossat de les estades i del sòl durant els treballs preliminars, i en la documentació històrica ja realitzada d'aquesta vila construïda a principis del 1900 en el paratge de la Malladeta.

Per a la seua restauració es prestarà especial atenció als treballs de documentació realitzats durant els últims anys, com la fotogrametria que vam dur a terme des de Vilamuseu; un estudi diagnòstic dels danys de l'estructura realitzat pel Grup d'Investigació en Restauració Arquitectònica de la Universitat d'Alacant; un alçament topogràfic dut a terme pel Centre National de la Recherche Scientifique de França o la investigació documental realitzada per l'Arxiu Municipal i Vilamuseu. Amb l'execució d'aquesta restauració també es recuperaran els jardins exteriors de la Vila Giacomina que, igual que el monument, s'obriran a l'ús públic o semipúblic de la ciutadania vilera i visitants una vegada concloga la seua restauració.

El regidor de Patrimoni Històric de la Vila Joiosa, Xente Sebastià, ha explicat que la vil·la "pateix una gran deterioració que ha provocat la desaparició de molts arrebossats, sòls i detalls de les estades. Principalment, aquesta deterioració es dona per haver estat exposada a l'ús públic durant molts anys sense que es realitzaren labors per al seu manteniment i conservació. La recollida de mostres i la documentació prèvia recaptada pel servei municipal de Patrimoni Històric permetrà afrontar de manera precisa els treballs de restauració i posada en valor de la Vila Giacominaâ€.

L'actuació estimada en la Vila Giacomina compta amb un pressupost de 850.000 euros per a la redacció, execució i direcció del projecte de restauració, finançat amb càrrec Patrimoni Municipal de Sòl (PMS). Es preveu que les obres estiguen iniciades a la fi de 2022.