La cantimplora egípcia d'Any Nou torna a Vilamuseu

La cantimplora egípcia d'Any Nou torna a Vilamuseu després del seu préstec de sis mesos a l'exposició “Hijas del Nilo, mujer y poder en el Antiguo Egipto” a Madrid

L'exposició, organitzada pel Grup EULEN ART, empresa especialitzada en serveis per a l'Art i el Patrimoni, ha rebut des de la seua inauguració el 9 de juny de 2022 fins a la seua clausura amb el 31 de desembre més de 100.000 visites (https://hijasdelnilo.com). Ha tingut lloc a la Casa de les Joies, en la cèntrica Plaza de Sant Martí de Madrid, on va estar el primer convent de la ciutat. Hui és Seu de la Fundació Monte Madrid, i un important centre cultural i expositiu.

Es tracta d'una de les peces més destacades de Vilamuseu, l'única en la seua espècie trobada en una excavació arqueològica a Espanya; en aquest cas, en una tomba fenícia del cementeri de Les Casetes de la Vila Joiosa. Es va fabricar cap a l'any 600 a. C. en la capital d'Egipte, Sais, durant la Dinastia XXVI. Servia per a recollir aigua el dia d'any nou egipci, el mes de juliol. Aqueix dia era el de l’orto helíac de l'estrela Sopdet (Sirià), és a dir, la seua primera aparició per l'horitzó després del seu període d'invisibilitat. Aqueixa aparició coincidia amb la crescuda anual del riu Nil. Es pensava que l'aigua del riu, aquell dia, era miraculosa i curativa, i s'embotellava en milers de cantimplores com aquesta per a vendre-les.

Les seues dues inscripcions en escriptura jeroglífica demanen salut a la deessa guerrera Neit, protectora de la dinastia XXVI, i un bon any al déu del temps i la màgia, Dyehuty. Per aquest motiu té un valor excepcional i ja ha viatjat a diferents exposicions a Barcelona, Alacant i, per dues ocasions, Madrid.

En l'exposició “Hijas del Nilo” han participat més de 40 museus i col·leccions privades d'Europa i Egipte, com el Museu Arqueològic Nacional de Madrid, el British Museum de Londres o el Louvre de París. Amb un muntatge espectacular, que incloïa la rèplica a grandària real de la tomba de Sennedjem, excavada en 1886, recorria el paper de la dona a l'Egipte faraònic durant més de 3000 anys d'història a través de quasi 300 peces.

La peça ha sigut retornada aquest matí per personal especialitzat de l'empresa Eulen a Vilamuseu, on el Departament de Restauració i la direcció del museu l'han examinada per a comprovar que es trobava en les mateixes condicions en les quals va partir per a Madrid fa sis mesos. En els pròxims dies tornarà a la seua vitrina en l'exposició Tresors de la Vila Joiosa en Vilamuseu, on serà una de les peces que estrenarà nou muntatge expositiu durant 2023, per a ressaltar la seua importància.